Globaalit megatrendit koostuvat useista eri ilmiöistä ja niiden uskotaan jatkuvan samansuuntaisina. Ne ovat usein tuttuja asioita, joita näemme tapahtuvan ympärillämme.
Globaalit megatrendit vaikuttavat meidän kaikkien toimintaan jo tänään. Digitalisoituminen, kaupungistuminen, yhteisöllisyys, vastuullisuus ja ilmastonmuutos ovat esimerkkejä megatrendeistä, jotka on hyvä huomioida päivittäisessä liiketoiminnassa myös vuonna 2022.
- Digitalisoituminen lisääntyy eri elämän osa-alueilla. Digitaalisia alustoja otetaan käyttöön toiminnan tehostamiseksi ja palveluiden tarjoamiseen. Yhä suurempi osa ihmisten vuorovaikutuksesta hoidetaan digitaalisten palveluiden kautta. Lisäksi digitaaliset alustat verkottuvat keskenään ja muiden palveluiden kanssa.
- Uusia teknologioita otetaan käyttöön helpottamaan ihmisten elämää. Asuminen muuttuu yhä enemmän palveluiksi, joihin kuuluvat korttelien yhteiset tilat ja palvelut, mm. yhteiskäyttöiset autot, kuntosalit ja pesulat. Myös robottien käyttö mm. kiinteistöhuollossa lisääntyy. Teknologia muuttaa myös yritysten toiminta- ja ajatusmalleja, ja yhä enemmän asioita pyritään automatisoimaan.
- Kaupungistuminen lisääntyy ja tarjoaa uusia mahdollisuuksia myös isännöinnille. Toisaalta nopeat tietoliikenneyhteydet ja etätyö elvyttävät maaseutua. Liikkumiseen käytetään yhä enemmän itseohjautuvia autoja ja sähköautoja CO2-päästöjen vähentämiseksi.
- Ilmastonmuutos ja kestävä kehitys vaikuttavat mm. kiinteistöjen energiaratkaisuihin. Lisäksi asukkaat osaavat vaatia yhä kestävämpiä ratkaisuja.
- Yhteisöllisyys vaatii uusia palveluita, joissa asukkaat huomioidaan entistä paremmin. Asukkaat voivat myös itse osallistua palveluiden tuottamiseen. Esim. ruokaa ja energiaa voidaan tuottaa korttelikohtaisissa yhteenliittymissä.
- Asumisessa ihmiset ovat keskiössä. Ihmiset haluavat vaikuttaa yhä enemmän asumiseen ja asumisen suunnitteluun. Asukkaat eivät ole suunnittelun kohteita, vaan asumista suunnitellaan ihmisen ehdoilla.
- Vastuullisuus on osa liiketoimintaa. Asukkaat osaavat vaatia vastuullisuutta palveluntarjoajilta.
- Asiakkaat vaativat täyttä läpinäkyvyyttä palvelun tuottajalta. Läpinäkyvyys lisää keskinäistä luottamusta.
- Uusiutuvan energian kasvuvauhti kiihtyy. Lisäksi energian varastoinnin markkina kasvaa kasvaa, ja samalla käytetään hajautettuja energialähteitä.
ProHabitorin digitaalisella alustalla kilpailutat urakat ja remontit vaivattomasti
- Saat ProHabitorin digitaalisen yhteistyöalustan käyttöön 0€/kk. Samalla pääset kehittämään alustaa asiakkaan näkökulmasta yhdessä ProHabitorin kanssa.
- Sinulla on mahdollisuus tehostaa omaa toimintaasi ja käyttää aikasi paremmin, kun otat ProHabitorin käyttöön.
TILAAJANA kilpailutat tekijät helposti – ProHabitorin käyttö on ilmaista
- Kilpailutat tekijät remontin eri vaiheissa ja samalla varmistat, että et maksa ylihintaa remontista
- Saavutat säästöä remontin kokonaiskustannuksissa
- Kilpailuttamalla varmistat laadukkaan asiantuntijuuden remontin läpivientiin
- Voit tarkistaa yrityksen luotettavuustiedot ja tiedot tilinpäätöksistä
TOIMITTAJANA hankit uusia asiakkaita – ProHabitorin käyttö on ilmaista
- Hanki uusia asiakkaita kustannustehokkaasti.
- Vastaanota tarjouspyyntöjä toisilta yrityksiltä ja taloyhtiöiltä.
- Viestittele palvelussa tilaajan kanssa.
- Vastaa tarjouspyyntöihin tarjouksilla.
- Allekirjoita sopimukset digitaalisesti.
- Hae yrityksiä huippuluokan hakukoneella.
- Maksat vain voitetusta kilpailutuksesta palvelumaksun.

Blogin kirjoittaja
Juhani Hodju on ProHabitorin (Prohod Consulting Oy) perustaja ja yrittäjä. Juhani on pitkän linjan ATK-ammattilainen, projektipäällikkö, kauppatieteiden maisteri ja EMBA Aallosta. Kiinnostuksen kohteena ovat mm. innovatiiviset digitaaliset palvelut, mökkeily ja moottoripyörällä kruisailu.